• Mekademet

מה זה URL ולמה חשוב לדאוג לשיפורו בתהליך הקידום האורגני (SEO).

כל מי שנגע לעיניין הקידום האורגני לאתרים, גם אם קצת, כבר שמע מכל עבר שחייבים להקפיד ולשפר כותרות ותיאורים לדפים, לעשות אותם יחודיים ומקוריים, וגם להשתמש בביטויי מפתח הרלוונטיים לאתר. אך יחד עם זאת קצת פחות מקדישים תשומת לב לשיפורי URL של הדפים. ורב האנשים גם לא מתעמקים במשמעות של הכתובות האלה.


קודם כל מה זה URL ולמה הוא חשוב.

יו.אר.אל ( URL -uniform resource locator) -הינו, בהסבר פשוט, כתובת המכוונת של כל דף ודף באתר. הוא בנוי מרצף של מיקומים להגדרת מיקום ספציפי (בדומה לכל כתובת פיזית רגילה.) אם אתם רוצים להגיע או לשלוח משהו לאנשהו פיזית אתם רושמים כתובת : שם -> רחוב/בית -> עיר > מחוז/מדינה > ארץ (פה ושם יכולים לשנות סדר אבל העיקרון לא משתנה). אותו דבר קיים גם בהגדרת כתובות לדפים באינטרנט. כתובת URL בדרך כלל כוללת שם הדומיין ובהמשך הגדרות יותר מדוייקות של מיקום הדפים הספציפיים. הסכמה הבסיסת ל-URL נראת כך:


מה זה URL
מבנה יו.אר.אל

זאת הכתובת של דף הפוסט בבלוג שלי. כאשר URL מתחיל מ-HTTPS פרוטוקול העברת קבצים מאובטח (שזה חשוב) בין שרתים לדפדפנים הלוך וחזור.


אחר כך בא WWW שזאת רשת כלל עולמית המכילה כלל מסמכים, תמונות, קבצים שונים כולל אודיו שניתן לגשת אליהם דרך WEB (דרך אינטרנט).


שם הדומיין (שם המתחם) - זה שם ייחודי לאתר שמבדיל אותו מאתרים אחרים. רישום השמות מתבצע תחת פיקוח של אירגון האינטרנט העולמי שמפקח על התחום. בארץ יש לנו גם אירגון איגוד האינטרנט הישראלי (ISOC), (או חברות מורשות מטעמו) האחראי על רשיום והקצאת שמות הדומיינים תחת סיומת CO.IL.


לפני שאתם רוכשים שם הדומיין, במיוחד אם אתם מעוניינים לרכוש דומיין ישראלי, מאוד מומלץ להיכנס לכתובת https://www.isoc.org.il/whois ולבדוק האם השם כזה פנוי והאם אולי יש כבר מישהו עם שם דומה מאוד.


הרבה שואלים האם סיומת האתר מקומית יותר טובה עבור קידום אורגני של אתר ישראלי בארץ, אין תשובה חד משמעית. כמובן לגוגל יש חשיבות לדומיין ישראלי במיוחד על שאילתה בעברית. אם לגוגל תהיה אופציה להציג לכם על שאילתכם בעברית אתרים עם סיומת CO.IL עם תיאור בעברית ואתר עם סיומת COM שהתשובה שם באנגלית, אאז ברור שתקבלו אתר ישראלי קודם. אך בימינו כבר יש פחות חשיבות והשפעה לא רצינית ממש, במיוחד עם התחום לא תחרותי מספיק.


לאחר שם הדומיין וסיומת מגיעה המשך מסלול כולל דף היעודי.


חשיבות של URL בתהליך קידום האתר (SEO).


לכתובת URL יש גם פונקציה נוספת. היא משקפת את המבנה ההיררכי של האתר. לכן זאת גם אינדיקציה למנועי החיפוש שסורקים את האתר על חשיבות של דפים שונים.


ככל שמסלול לדף ארוך יותר, כך החשיבות שלו יורדת. וכך גם לגוגל יימצא פחות תקציב להגיע אל העמוד הזה בתדירות גבוהה לסריקה וגם לקדם אותו בחיפוש עבור שאילתות הגולשים. במילים פשוטות: אם הדף כל כך רחוק להגיע אליו מדף הבית , סימן שהוא פחת חשוב ופחות יענה על שאלת הגולש.


האלגוריטם כזה של גוגל אמור לעזור לנו להחליט האם אנו רוצים לקדם עמוד זה או אחר בחיפוש, עלינו לחשוב מחדש על מסלול אליו, ולמקם אותו כמה שיותר גבוה וקרוב לדומיין הראשי ולדף הבית.


חשיבות נוספת היא לשם URL נקי ולא ארוך מדי. ככל שהכתובת תהיה קצרה וברורה, כך זה יהיה יעיל וידידותי לגולשים שיוכלו לזהות תוכן על הדף גם מ-URL (ולא רק מטייטל או דסקריפשן).

לשמות העמודים ב-URL גם חשיבות רבה. הרי תראו דוגמה של חיפוש בגוגל לביטוי "מה זה SEO".


שאילתה על דף תוצאות של גוגל
שאילתה על דף תוצאות של גוגל

כפי שאפשר לראות, באתרים שעלו בחיפוש גבוה גוגל מזהה ביטוי הזה גם ב-Title, גם ב-Description וגם ב-URL של אותו הדף הספציפי שהרי גם מופיע בחיפוש. לכן מאוד חשוב לתת לעמודים שמות קצרים אך "מדברים בעד עצמם" עם עדיפות לשימוש בביטוי מפתח.




לא מומלץ להשאיר את העמודים עם שמות כמו "blank1", "blank35", "new page, וכדומה.


למי שעוקב אחרי נתונים סטטיסטיים של האתר ב-Google analytics גם יהיה יותר קשה לזהות על אילו דפים מדובר כאשר בודקים את הנתונים. להלן דוגמה מנתונים של גוגל אנליטיקס על עמודים ראשוניים שהגולשים נוחתים עליהם.

רשימת דפים עם שמות בגוגל אנליטיקס





כפי שאפשר לראות, בעיון אני כן רואה ומזהה על אילו דפים מדובר וקל לי יותר להפיק מסקנות. אם לעמודים היו שמות עמוד1, עמוד2, עמוד 3, היה לי הרבה יותר קשה להבין את התהליכים ותנועות באתר.














יו.אר.אל (URL) באנגלית או בעברית?

פה הדעות די מחולקות. מה שבטוח לשמות הדפים בעברית או באנגלית אין השפעה ממשית על SEO. אלה שמעדיפים שמות הדפים בעברית טוענים שאכן שימוש בביטוי חשוב נוסח עברי יכול לתרום לקידום. אבל, בשיתוף URLים ברשת, הכתובת הופכת להיות לשורה ארוכה של רשומה מלאה בסימנים ותגים לא ברורים. כך קורה כיוון שעברית היא לא שפת WEB והיא הופכת לשפת קוד לא ידידותי כלל לגולש. NB. חשוב לציין, ב-WIX יש אפשרות להוסיף שמות העמודים בעברית בבלוג בלבד. בעמודים סטטיים /עמודי אב באתר אין כרגע אפשרות לתת שמות בעברית אלה רק באנגלית. וויקס ניסו את האופציה בבטא, אך כרגע לא ברור אם זה ייכנס לתפקוד רגיל או לא.



רוצים בדיקת האתר שלכם חינם,

ליצירת קשר

MEKADEMET

054-6510920

או מלאו פרטים שלכם ואחזור אליכם בהקדם