• Mekademet

קידום אתר שנבנה בוויקס. מי לא צריך לעשות קידום אורגני.


קידום אורגני לאתרים שנבנו בוויקס SEO

יש הרבה שאלות לגבי קידום אורגני לאתר שנבנה על וויקס. בין השאלות הנפוצות: האם אתרי וויקס ניתנים לקידום בגוגל? האם וויקס פחות מתאים לקידום אורגני לעומת אתרים שנבנו על וורדפרס? האם ניתן להגיע למקום ראשון בגוגל עם אתר שנבנה על וויקס? ועוד שאלות רבות. על כל שאלה ניתן לענות במילה אחת , כן או לא.. אך גם ניתן לענות ביותר הרחבה עם הסבר יותר מורכב אבל יעיל. בשביל לענות על השאלות האלה חייבים להעמיק בהרבה פרטים הקשורים לבסיס של קידום אורגני של אתרים בגוגל בכללי. ביניהם צריך להבין איך מנועי חיפוש עובדים? מהם הפרמטרים הבסיסיים לקידום אורגני של האתר בגוגל? ועוד …


בואו נגיד את האמת, רב המשתמשים שניגשים לבניית אתרים בוויקס לא תמיד מודעים לכל הפרטים כאלה. הם שומעים פה ושם את חשיבות ה-SEO, אבל לא נכנסים לכל העומק של העניין. רק מקדמי אתרים מנוסים יכולים לדעת את כל הפרטים כאלה. גם העובדות שעולם האינטרנט מאוד דינמי, סוגי האלגוריתמים של גוגל משתנים ומתעדכנים בתדירות גבוהה יחסית - מכריחות את מקדמי אתרים כל הזמן ללמוד, להתעדכן, להתאים את הידע וההבנה שלהם לתנאי עבודה החדשים.


לא כל בעלי האתרים שנבנו בוויקס צריכים SEO. ואני אסביר את כוונתי.


בתחילת דרכו, חברת וויקס פיתחה את הפלטפורמה שלה ובנתה מערך שיווק שלה בהתבסס על קהל המשתמשים הלא מנוסים, בעלי עסקים קטנים שהתחילו להבין את חשיבות ההופעה של העסק באינטרנט בכללי ובגוגל בפרט, אבל יחד עם זאת לא שלטו בכל היכולות טכניות לבניית אתר מורכב או/ו חסרי תקציב גדול לתקצב בניית אתר מקצועי ומורכב. מצד אחד האסטרטגיה הזאת הצליחה. הזמנים החדשים מציגים כל יום את נכונות של האנשים להגיע לעולם הדיגיטל עם העסק שלהם תקופת הפנדמיה העולמית הדגישה עוד יותר את החשיבות של העיניין.


מצד שני, לפלטפורמה זרמו מאות אלפי אנשים לא מקצועיים, ללא כל ידע לא רק בבניית האתר אלה באופן פעילות של אינטרנט בכללי, הבנה איך מנועי חיפוש עובדים וכדומה. זה גרם להצפה של האינטרנט עם מאות אלפי אתרים לא מקצועיים, לא איכותיים, עם פגיעה קשה בתדמית של חברת וויקס כפלטפורמה חובבנית ולא איכותית.


אמנם חברת וויקס מתמרנת ביעילות רבה בין עולם טכני ומורכב של אינטרנט, תחרותית עולה במנועי חיפוש לבין אנשים לא מקצועיים שעדיין מצפים לראות את האתר שלהם בעמוד הראשון של חיפוש בגוגל, והאתגרים עדיין גדולים מאוד. למרות שוויקס מציע מערך כלים SEO משתדרג ומתחדש כל הזמן, עדיין לא כל המשתמשים יודעים ומבינים איך לעבוד איתם. לא כולם מבינים גם שהמערך של WIX SEO WIZ הוא די בסיסי ולא יכול לבטל את כל עבודת ה-SEO האנושית.


כאשר בעלי אתר וויקס, שבנו את האתר שלהם בעצמם או שילמו כבר כסף על עיצוב האתר למעצב/מעצבת גרפית כלשהו/י, פונים לצורך קידום אורגני של האתר, הם לא תמיד מבינים את פשר העיניין. חלקם מצפים לקידום האתר שלהם בצעדים גדולים על ידי בדיקת מילות מפתח, הצפתם במקומות מסוימים באתר, והצפת האתר עם תוכן כלשהו. הם לא מודעים שזה רק חלק מאוד קטן מהתהליך ושרק פעולות אלה כלל לא מבטיחות התקדמות רצינית, במיוחד עם נישה מקצועית או נושא האתר תחרותיים. חלקם מאמינים שרק רשימת של ביטויים מהמקדם תספק את הסחורה ותוביל את האתר קדימה בתחרות. רובם מגיעים מראש עם תקציב מאוד נמוך ולא מוכנים להשקיע באמת בתהליך SEO.


כמו שציינתי קודם, תהליך SEO הינו תהליך מורכב, ארוך, כולל הרבה פעולות קטנות וגדולות (בכתבה הזאת ניתן לקרוא על חלק מהפעולות ל-SEO התחלתי לאתר), הרבה עבודת נמלים (במיוחד כאשר יש צורך בלתקן את כל השגיאות האפשריות שנוצרו בזמן בניית האתר הלא מקצועית), מעקב מתמיד, התמדה ואסטרטגיה. בעבר ציינתי את 5 הטעויות הכי נפוצות שפגשתי באתרי וויקס. אבל ברור שזה רק תקציר מצומצם מהשגיאות והבעיות באתרים הלא מקצועיים.

בנוסף ל-5 טעויות שכבר ציינתי, רוצה לציין עוד בעיות שחוויתי בתהליך קידום אתרים שנבנו על וויקס. אלה יותר בעיות של בעלי אתרים שנבנו בוויקס בהבנת החשיבות של תהליכים הכרוכים בתהליך בניית SEO מצליח לאתר.


1) אחת הבעיות הנפוצות מול בעלי אתרים בתהליך קידום היא חוסר הבנה של חשיבות מבנה נכון של האתר בכללי ומבנה טוב של עמוד הבית בפרט. עמוד הבית הוא עמוד מרכזי בכל האתר. זה עמוד שאמור להיות הכי ידידותי לגולשים אנושיים ולהציג להם את כל תוכן האתר בצורה מובנת וברורה, עם ניווט קל לנושאים רלונטיים ו-CTA הכי ברור במקום נגיש.

יחד עם זאת, עמוד הבית הוא עמוד מרכזי גם עבור בוטים של גוגל בסריקה והבנת האתר. גם אנשים וגם בוטים אמורים להבין כמה שיותר מהר את נושא האתר, תחום האתר, למי הוא מיועד ומה מציע. שם האתר, כותרת ראשית, קטגוריות בתפריט, משפט חשוב שמתקצר פעילות או יעוד האתר, קטגוריות ראשיות של שירותים או מוצרים בחלק העליון של האתר - כל הפרמטרים האלה מאוד חשובים למבנה האתר ולמבנה של עמוד ראשי.


לפעמים פתרונות עיצוביים שנראים מגניבים ויפים עבור בעל האתר עלולים להיות בלתי מותאמים למבנה האתר התקין. גם במקרה וחברים ומשפחה מתפלאים מיופי העיצוב של האתר, העיצוב כזה כלל לא יקבל מענה אצל גולשים שהם קהל היעד האמיתי של האתר.

חוסר גמישות הנובע מחוסר הבנה בצורך של שינוי מבנה העמוד ומבנה האתר כולו עבור SEO עלול לפגוע בתהליך SEO בצורה רצינית.


2) בעייה נוספת היא חוסר רצון בהצפת תכנים חדשים לאתר. זה יכול לנבוע מכל מיני סיבות, למשל כאשר בעל האתר לא אוהב כל העיניין של כתיבה, או כאשר בעל האתר עסוק מדי ואין לו זמן להתעסק גם בכתיבת תכנים יעילים וטובים לאתר. הרבה פעמים בעלי עסקים קטנים שבנו את האתר שלהם בוויקס לא מבינים את חשיבות של התוכן ושל הצפת תכנים חדשים בתדירות. כתוצאה מכך, האתרים האלה נמצאים בסוג של סטגנציה. כלומר בוטים של מנועי חיפוש מגיעים לאתר לסריקה, מגלים שאן תוכן חדש והתוכן הקיים דל מאוד. עקב תקציב זחילה מוגבל, למנועי חיפוש יקח יותר זמן לבוא לבקר ולסרוק את האתר בפעם הבאה. במקרה ושוב לא יהיה שום דבר חדש, לבוטים כבר יהיה עוד פחות עיניין לבוא ולסרוק את האתר. הם יגיעו לעתים רחוקות יותר ויסרקו עמודים בודדים. במקרה ובאתרים מתחרים תהיה תזוזה רבה של תכנים חדשים, אז ברור שכתוצאה לאתרים מתחרים תהיה זכות קדימה יותר ב"עיניי" הגוגל.


כפתרון לבעייה של חוסר זמן או של חוסר רצון להתעסק בכתיבה אפשר לשכור את שירותי כותבי תוכן מקצועיים. לצערי , הרבה פעמים בעלי עסקים קטנים לא מוכנים לשכור את השירותים של כותבי תוכן מסיבות שונות (לא סומכים על כותבי תוכן ביכולתם להעביר את המסר, לא מוכנים לתקצב את השירות הזה) וגם לא משקיעים מזמנם לכך.



3) עוד בעייה נוספת שדי דומה לבעיות קודמות היא חוסר רצון לוותר על עיצובים וגרפיקה בומבסטיים על מנת לשפר זמני טעינה של האתר.

כידוע, לאתרים שבנויים על פלטפורמות על בסיס drag and drop, או על בסיס השמת פריימים מוכנים - יש בעייה בזמני טעינה של אתרים לפי תקנים של גוגל. הסיבות לכך הן טכניות, כאשר יש הצפה של שורות קודים רבים בבסיס הבנייה. במקרה ומדובר על פלטפורמות הידועות בציבור בשם "קוד סגור", יש הגבלה ביכולת התערבות בקוד לצורך אופטימיזציה לשורות ארוכות של קוד, ביכולת לבנות קוד נקי ומדויק.


בפלטפורמות סגורות, כמו וויקס, היכולת לבצע אופטימיזציה לקוד ולשפר מהירות האתר אמורה להגיע מהצד של המשתמש, כלומר מהצד של מעצב האתר. עיצובים מורכבים של אלמנטים זזים, קפיצות טקסט, תנועות והבהובים - כל העיצובים האלה בנויים על בסיס שימוש בjavascript, שפת קוד שתורמת רבות לנראות אטרקטיבית של האתר אבל בסיכום מעמיסה כובד על טעינה מהירה של כל האלמנטים באתר. תמונות כבדות שמשקלן מעל 100-200 קילוביט גם מאיטות את טעינת האתר האופטימלית.


אמנם בחברת WIX משקיעים מאמצים רבים בשיפור פרמטר של מהירות האתרים שנבנו על פלטפורמה שלהם, עדיין על מנת לקבל ביצועי מהירות טובים יותר צריך לבצע אופטימיזציה לעיצובים שמבזבזים משאבים רבים בטעינה, כלומר לצמצם כל העיצובים עם תנועה, להקטין תמונות. נכון, לפעמים יש צורך להחליט מה לבחור: עיצוב שמסקרן את העין כנגד אתר שנטען מהר יותר. חוסר רצון לוותר על גרפיקה כבדה, במיוחד אם אין לה באמת חשיבות רבה בתהליך קידום האתר, עשויה לפגוע בתהליך SEO כולו.


לסיכום, לפני שפונים לשירות ביצוע SEO לאתר, חשוב להבין שלכל הפרמטרים שנראים על פניהם קטנים או לא חשובים או אפילו לא נכונים, עשויה להיות חשיבות רבה בתהליך SEO. חשוב מאוד לבוא לביצוע SEO עם מוכנות ובשלות לבצע שינויים נדרשים, גם אם השינויים עשוים לפגוע בניראות הראשונית של האתר. SEO (התאמה של האתר למנועי חיפוש) מצריך הבנה ומוכנות להשקיע בתהליך. ברגע שיש המלצות ומוכנות של מקדם אתרים לבצע שינויים עבור שיפור SEO, חשוב לקבל שיתוף פעולה מלא של בעל האתר. ללא מוכנות לשיתוף פעולה, ללא מוכנות לבצע שינויים, ללא הבנה אמיתית בחשיבות SEO - אין צורך להתעסק עם SEO כלל.


מוכנים לסקירה של האתר שלכם? מוכנים לבצע שינויים לצורך שיפור SEO? צרו קשר ותשאירו פרטים