• Mekademet

5 טעויות נפוצות שראיתי באתרי WIX

בשיטוט שלי ברשת ובקבוצות המיועדות לאתרי WIX לצורך לימוד, נחשפתי להרבה אתרי WIX. חלקם

בנויים על ידי בעלי עסקים בעצמם עבור עצמם, חלקם בנויים על ידי מעצבי אתרים שמתמחים ב-WIX. חלקם היו די מרשימים מבחינה עיצובית, חלקם פחות. חלקם היו די פופולריים ועם תנועת גולשים, חלקם היו דוממים ללא תנועה רבה ועם אפס עבודת קידום. ראיתי סוגים שונים של טעויות אך בתור התחלה אני רוצה לציין כאן 5 שגיאות נפוצות שראיתי וסימנתי כ"אל תעשה":

טעויות באתרי WIX
WIX טעויות נפוצות באתרי

1) הדבר הראשון שהיה תופס את העין הם אתרים באנגלית או עם הרבה טקסטים באנגלית יחד עם עברית כאשר בעצם די ברור שהאתר מיועד לגולשים בארץ. הסיבות לכך הן גם לצורך להרשים או לעשות אתר "יותר יוקרתי", אולי הכוונה היתה גם ש"אולי גולשים מחו"ל במקרה יקפצו וכבר ישמחו לגלות אנגלית". אז לא! הם לא יקפצו.


בתחילת פיתוח האתר ב-WIX , ב-settings, יש אופציה של הגדרת אזור הגאוגרפי של העסק. ההגדרה הזאת בעצם נותנת ל-google אינדיקציה לאיזה קהל צריך להפנות את האתר. לכן, מאוד מומלץ טרם בניית אתר כבר להחליט על קהל היעד שלכם ולפי זה לגשת לתכנון ובניית אתר.


סעיף נוסף בבעיה הזאת של שפה, היא לא סתם לדחוף מילים או ביטויים באנגלית רק שיהיה "שרמנטי" יותר או יוקרתי יותר אלה לבדוק טוב האם אלה הביטויים שהגולשים יחפשו? אני מאמינה שאכן יהיו ביטויים מקצועיים יותר שאכן יכולים להיות רלוונטיים דווקא באנגלית. אבל מאוד מומלץ גם לעשות בדיקה יסודית בנושא החיפושים של הביטויים האלה על ידי גולשים וגם לבדוק אתרי מתחרים באותו תחום בדיוק על מנת לגלות האם הביטויים האלה אכן רלוונטיים באנגלית או בהיגוי בעברית.


2) הבעייה נוספת ששמתי לב אליה היא ויתור על הדר ופוטר (Header / Footer) כאשר בוני אתרים על מנת להשיג איזה יופי עיצובי או הגשמת איזו מראה עיצובי ספציפי מחליטים על שמיטת הדר ופוטר של האתר. כאשר מדובר על דף אחד מתוך אתר שלם, זה פחות קריטי. כאשר מוותרים על המבנה ההיררכי של האתר בכללי, זה כבר בעייתי. הבעייה העיקרית כמובן נוצרת עבור SEO קריאה והבנה של האתר על ידי מנועי חיפוש כמו google .


כמה שהאתר שלכם יהיה יפה ומזמין וברוח האופנה, בסופו של דבר מנועי חיפוש רואים אותו כמפת HTML, פלט ארוך של שפת קוד (HTML hyper text markup language - לצורך העיניין). הקוד הזה בעצם מכיל כל האינפורמציה שמנועי חיפוש זקוקים לה על מנת לסרוק, להבין ולאנדקס את האתר. הקוד כולל סדרות של אלמנטים, תגיות הייררכיות, תגיות של הסבר והכוונה.


תגית של הדר <header> </header> נותנת אינדיקציה של חשיבות והייררכיה באתר. זהו קטע הייררכי עליון באתר שבדרך כלל מכיל כל המידע החשוב כמו שם ותחום של האתר / עסק, פרטים על האתר/עסק, לוגו או אייקון מתאר. בהדר בדרך כלל ממקמים גם תפריט שזו סדרה של קישורי ניווט עיקריים באתר. ב-backend של האתר זהו גם מקום להטמיע קודים של מעקב לתוכנות שונות אנליטיקה כמו google analytics, google search console, facebook pixel ואחרים. כלומר הדר - זה מקום מאוד חשוב עבור SEO.


לפוטר יש גם חשיבות רבה עבור תפקוד האתר. זהו בדרך כלל מקום של קישורים חשובים למקומות שונים באתר, קישורים למסמכים כמו זכויות יוצרים, תנאי שימוש באתר, טפסי יצירת קשר, אייקונים של ניווט, אייקונים של רשתות חברתיות, מפת אתר ועוד.


3) חוסר התייחסות לתיאור אלטרנטיבי של תמונות (תגית ALT) - זו גם אחת הבעיות הנפוצות באתרים שבנויים ללא התייחסות ל-SEO. וגם אם יש תיאור תמונה, הוא לפעמים נקרא בסגנון "img5" או "תמונה לאתר 2250". מה שנקרא: "לא לזה התכוון המשורר". ALT - זאת תגית שנותנת תיאור לתמונה ויש לה שתי פונקציות עיקריות :


פונקציה ראשונה מיועדת למנועי חיפוש. למרות כל השמועות שמנועי חיפוש כבר יודעים לזהות תמונות ללא טקסט, זה עדיין בגדר של שמועות. לכן חשוב מאוד לתת תיאור לכל תמונה באתר. ההמלצה איך לתאר תמונה היא לתת הסבר מתאר כמה שאפשר את מה שיש בתמונה עם עדיפות של לכלול גם ביטוי מפתח חשובים שרלוונטים לאתר. זה חשוב במיוחד עבור אתרים שעצם הפעילות שלהם הוא תמונות (אתרי צלמים מקצועיים). כאשר מנועי החיפוש מזהים חוסר תוכן באתר, הדירוג שלו יירד. לכן גם חשוב להגדיר את התיאורים החלופיים לתמונות וגם בכל זאת לספק טקסטים איכותיים רלוונטיים לפעילות בתחום.


פונקציה שנייה גם חשובה היא עבור נגישות עבור גולשים עם מוגבלויות שונות שמשתמשים בטכנולוגיות סיוע שונות עבור גלישה. והטכנולוגיות האלה מסוגלות לסרוק ולהקריא להם את הטקסט החלופי של התמונות.


יש גם שימוש נוסף לתיאור חלופי של התמונות כאשר אין אפשרות לראות תמונה (למשל כתוצאה ממהירות גלישה לא איכותית), הדפדפן בכל זאת יצליח לקרוא את התיאור ולהציג אותו לגולש.


4) בעייה נוספת שעולה מדי פעם היא התעלמות ממתן שם מוקפד לדפים מתוך האתר, הכוונה ל-URL uniform resource locator. העמוד הבעייתי נראה בערך ככה: www.nameofyoursite.co.il/blank-1

בהגדרה שגוייה של URL או בעצם בחוסר הגדרה במקרה הנ"ל יש כמה בעיות.


קודם צריך להבין מהו URL ומה משמעותו. במילים פשוטות זאת כתובת. לכל דף או פוסט או עמוד מוצר או תמונה באתר יש כתובת ייחודית שגם ממקמת אותו באתר וגם מגדירה את ההיררכיה. באתרים פשוטים, תדמיתיים במקום ראשון רושמים שם האתר, אחריו בא שם העמוד - slug (שם העמוד שמסביר את התוכן שיש בו). באתרים יותר מורכבים כמו חנויות, בלוגים עם קטגוריות ותת קטגוריות הייררכיה קצת יותר מורכבת כאשר אחרי שם האתר, בא קטגוריה, אחר כך תת קטגוריה, אחר כך שם המוצר או שם הפוסט וכדומה.


יש דיונים רבים על בחירת שפה ל-slug לאתרים בעברית. יש כאלה שמעדיפים אותם בעברית. ובכך כבר להגדיר ביטויים רלוונטיים בעברית ולהקל על גולשים בהבנת תוכן הדף. רבים אחרים בכל זאת מעדיפים אנגלית (אותיות לטיניות), גם כי מנועי חיפוש הם לא דוברי עברית. לכן כל אות בעברית מקבלת סימון בתווים כמו %7&%D וכדומה, גם כי באנגלית כתובת הדף ניראת נקייה וברורה יותר, גם כי קל יותר לבנות slug קצר ועינייני יותר. בכל מצב, ב-WIX כרגע אכן יש אופצייה לשמות עמודים באנגלית בלבד כרגע.

וכפי שכבר ברור ,אני מאמינה, לניווט קל ואיכותי חייבים להגדיר כתובות דפים בצורה ברורה ונבונה. (לא להשאיר שמות הדפים בהגדרה של blank-1, blank-100). להגיד את האמת, זה לא מאפיין קריטי לדירוג וקידום האתר אבל אופטימיזציה של יואראלים היא בין הצעדים הנחוצים בתהליך קידום של כל אתר. URL צריך להיות מה שנקרא user friendly. זה אומר כאשר גולש רואה כתובת הדף בחיפוש, הוא אמור להבין מייד על מה האתר. לכן חשוב גם לתת לדפים שמות לא ארוכים מדי ומומלץ לשלב ביטוי מפתח החשובים עבור אותו הדף הספציפי.


גם בתהליך האנליטיקה ומעקב אחרי ביצועי האתר בכלל ודפים ספציפיים בפרט , להגדרת URL יש חשיבות רבה כי זה מייד נותן אינדיקציה בתהליך המעקב על איזה דף מדובר (ולך תבין ותזכור מה יש לך בדף שנקרא 'blank-207', במיוחד כשיש אתר רב דפים).


5)הטעות הנפוצה ה-5 שאני רוצה לציין היא חוסר הקפדה על כתיבת מטא תגים כמו Title ו-Description גם לדף הבית וגם לכל דף אחר באתר.


לקראת תחילת שנת 2020 חברת Ignite Visibility (שהיא חברה לשיווק דיגיטלי הממוקמת בסן דיאגו, קליפוניה, ארה"ב) פירסמה עבודת מחקר על התנהגות גולשים במערכת חיפוש של GOOGLE. בין הדברים שהם גילו במחקר היה שהגורם הכי משפיע על החלטה של הגולש לעשות קליק על תוצאת חיפוש מסויימת הינו תיאור (DESCRIPTION)

גרף של IGNITE CASE STUDY:


גרף סטטיסטי

כפי שאפשר לראות, כ-63% של גולשים בעצם קוראים תיאור של הדף שיצא בחיפוש ועל בסיס זה מחליטים להקליק או לא.

זאת סיבה מספיק טובה לבדוק את המטא תגים שלהם ולעשות אופטימיזציה גם לטייטלים וגם לדסקריפשין של העמודים באתר - להוסיף ולשלב ביטוי מפתח רלונטיים, לנסח טקסט שהוא אטרקטיבי ו"קאצ'י" עבור הגולשים.


*חשוב לזכור שאלה רק חלק מהטעויות SEO שקורות באתרים וזקוקים לטיפול. צויינו פה גם רב הבעיות של אתרים תדמיתיים ולא נכנסתי לנושא של אתרי אי קומרס.

לשאלות נוספות מוזמנים להגיב.